Καλά τα νέα για τους πολίτες, προβληματικά όμως για τους δήμους που καλούνται και πάλι να προσαρμοστούν στις νέες εξελίξεις των τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνίας.
Και την ώρα που η Πρόσκληση 01: Ψηφιακός Μετασχηματισμός των ΟΤΑ δεν έχει προχωρήσει στους Δήμου και βρίσκεται σε αναμονή, ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, και πρώην Πρόεδρος της ΚΕΔΕ Δημήτρης Παπαστεργίου ανακοινώνει ότι σε λίγες ημέρες ξεκινάει νέο σύστημα εξυπηρέτησης των πολιτών με εφάπαξ καταχώρηση όλων των εγγράφων πιστοποίησης στο wallet.
Όπως ανακοίνωσε εχθές στο Υπουργικό Συμβούλιο, κάνοντας μια αίτηση σε έναν φορέα δημόσιο, ιδιωτικό, ο οποίος θέλει δυο, τρία στοιχεία μας, ποιοι είμαστε, πιθανώς την οικογενειακή μας κατάσταση, το εισόδημα μας, όλα αυτά πλέον με ένα μήνυμα που θα έρχεται στο wallet θα μπορούμε να τα απαντάμε απευθείας. Δηλαδή, όπως ανέφερε ο Υπουργός, θα έρχεται ένα μήνυμα που θα λέει για παράδειγμα, ότι για την αίτηση εγγραφής του παιδιού σας στον παιδικό σταθμό, θέλουμε αυτά τα στοιχεία σας, ποιος είστε, πόσα παιδιά έχετε, το εισόδημα σας, συμφωνείτε να τα αντλήσουμε για σας, και με την έγκριση του πολίτη, όλη η διαδικασία θα γίνεται αυτόματα.
Στο ίδιο πλαίσιο, της απλοποίησης της καθημερινότητας του πολίτη και της εξάλειψης της γραφειοκρατίας, μπαίνει στην τελική ευθεία, ο Προσωπικός Αριθμός. Πρόκειται, τόνισε ο Υπουργός, για μια τομή στην δημόσια διοίκηση αλλά και μια τομή σε σχέση με τα προσωπικά δεδομένα.
Ο νέος αριθμός για τον οποίο πρέπει να ανημερώσουν τα αρχεία τους οι Δήμοι θα είναι το ΑΦΜ και 4 ψηφία ακόμη.
Η έκθεση έχει σταλεί στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, πέρασε και από την ακρόαση που η Ανεξάρτητη Αρχή επιβάλλει. Αναμένται η θετική, απάντησή της για να εκδοθεί Προεδρικό Διάταγμα. Ο κ. Παπαστεργίου ανέφερε ότι είναι θέμα κάποιων ημερών. Ετσι ενοποιούνται τα 4 διαφορετικά μητρώα (ταυτότητα, ΑΦΜ, ΑΜΚΑ, κινητό).
«Πλέον με αυτό το νούμερο, παντού, σε όλη την δημόσια διοίκηση και όχι μόνο σε αυτή, ακόμα και στον ιδιωτικό τομέα, δεν θα χρειάζεται- γιατί θα υπάρχουν διαλειτουργικότητες με τα συστήματα- να θυμόμαστε οτιδήποτε άλλο» επισήμανε.
Το προέβλεπε άλλωστε στη Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμούκαι το αναμέναμε.
Όμως ο μετασχηματισμός αυτός ίσως θα απαιτεί και ανακατασκευή όλων των συστημάτων των δήμων και αυτοματισμό στην καταχώρηση, καθώς οι υπάρχουσες καρτέλες απαιτούν 4 νούμερα ενώ ο πολίτης θα δίνει ένα και θα πρέπει η καταχώρηση και η ανάκτηση να γίνεται αυτόματα.
Και ενώ οι δήμοι έχουν κάνει ήδη τις επιλογές τους στο Market Place οι ανάγκες αλλάζουν πριν ακόμη εφαρμοστούν τα παλιά πια συστήματα.
Ένα δεύτερο μεγάλο ζήτημα που δημιουργείται είναι ο Ψηφιακός Βοηθός mAigov, όπου ήδη έχουν απαντηθεί πάνω από 200.000 ερωτήσεις και συνεχίζει να μαθαίνει . Όπως ανέφερε ο Υπουργός το πιο σημαντικό είναι το πως πλέον εξαλείφουμε περιττές διαδικασίες που ταλαιπωρούν τους πολίτες. Το να μη χρειάζεται πλέον να εκδίδουμε πιστοποιητικά. Να αρχίσουμε να μετράμε την ψηφιοποίηση της χώρας όχι μόνο σε ψηφιακές υπηρεσίες, έχουμε 1640 σήμερα στο gov.gr, αλλά σε πιστοποιητικά τα οποία θα καταργούμε. Χρειάζεται δηλαδή μια αναδιάρθρωση όλης της διοικητικής διαδικασίας στους δήμους καθώς το πρωτόκολλο απαιτεί την προσκόμιση στοιχείων για την οποία όμως ο Ψηφιακός Βοηθός θα δίνει άλλες οδηγίες.
Σχετικά ο κ. Παπαστεργίου ανέφερε: «Κάτι το οποίο έχει γίνει και έχει γλυτώσει τους ιδιώτες την ώρα αυτή και έρχεται για να γλιτώσει και τις επιχειρήσεις από πολύ κόπο, είναι το περιβόητο KnowyourCustomer. Το να έχει η τράπεζα πλέον, με την άδειά μας, επικαιροποιημένα τα στοιχεία μας. Αν έχετε μπει πρόσφατα σε κάποια, σου λέει δέχεσαι να πάρω αυτά τα στοιχεία ως επικαιροποίηση των στοιχείων σου, για να τα έχω στα μητρώα μου. Δεν χρειάζεται πλέον να ξαναπάμε φορολογικές δηλώσεις, δεν χρειάζεται πιστοποιητικά κλπ. Η τράπεζα πλέον με την άδειά μας τα αντλεί απευθείας και αυτό πλέον σε επίπεδο επιχειρήσεων, το KnowyourBusiness είναι κάτι το οποίο τελειώνει στο τέλος του μήνα, έτσι ώστε και οι επιχειρήσεις να μην χρειάζεται να πάνε ΓΕΜΗ να παίρνουν στοιχεία από εκεί. Όλα αυτά να γίνονται αυτόματα». Αντίστοιχη διαδικασία θα ακολουθηθεί και στους δήμους. Οι υπάλληλοι θα πρέπει να εκπαιδευτούν σ΄αυτό.
Και ένα τρίτο ζήτημα που μπαίνει για τους δήμους σχετικά με το νομοσχέδιο που παρουσίασε στο υπουργικό συμβούλιο, είναι για τα μέτρα εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2022/2065 σχετικά με την ενιαία αγορά ψηφιακών υπηρεσιών, που έχει σκοπό να βγάλει πάρα πολλούς ανθρώπους από τη δύσκολη θέση να καταγγείλουν ότι έχουν πέσει θύματα απάτης για μια αγορά στο διαδίκτυο, δρώντας προληπτικά, ότι δε θα υπάρχει τόσο ελεύθερο πεδίο σε απατεώνες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Εκεί αρκετοί πολίτες θα πέσουν πάνω στην τρωτότητα των δήμων που δεν έχουν εφαρμόσει τους κανόνες GDPR και κυβερνοασφάλειας με αποτέλεσμα ποινικές και αστικές ευθύνες για πολλούς.
Όλα τα παραπάνω βέβαια θα δημιουργήσουν και μια τεράστια εξοικονόμηση πόρων για τους δήμους, στο μεταβατικό στάδιο όμως θα απαιτηθεί πολύ δουλειά και απασχόληση και νέες δαπάνες για την συντήρηση των ψηφιακών συστημάτων.