Ήταν μιά πολύωρη συνεδρίαση η χθεσινή για τον Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων. Μιά συνεδρίαση, η πρώτη για το νέο έτος, του Δημοτικού Συμβουλίου μέσω τηλεδιάσκεψης, στην οποία συμμετείχε η Περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων κα Ρόδη Κράτσα, η Αντιπεριφερειάρχης κα Κατερίνα Μοθωναίου
Πως προέκυψε αυτή η συνεδρίαση, όμως; Με αίτημα τους δέκα σύμβουλοι της Αντιπολίτευσης και συγκεκριμμένα οι δυό παρατάξεις των κ.Αραβαντινού και Ρουχωτά, έστειλαν αίτημα στον Δήμαρχο κ. Κατσιβέλη με το οποίο ζητούσαν άμεση ενημέρωση για τον νέο ΦοΔΣΑ, για τον ρόλο και τις ενέργειες που θα έχει αυτός ο φορέας της Περιφέρειας.
Όσοι ακούσατε και όσοι θα ακούσετε την συνεδρίαση θα καταλάβετε ένα πράγμα
“Σύμφωνα με τα στοιχεία που μας έδωσε η ΕΔΑΚΙ , σήμερα θάβουμε στο περιβάλλον 28.000 τόνους απορριμμάτων ετησίως. Με τον νέο ΦοΔΣΑ τα στερεά απόβλητα που θα θάβουμε στο περιβάλλον θα μειωθούν, αρχικά, σε 6.500 τόνους και αργότερα σε 1000 τόνους ετησίως” ανέφερε η Αντιπεριφερειάρχης Ιονίων Νήσων κα Κ.Μοθωναίου
Η λέξη κλειδί σε αυτό; ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ! Προστασία του ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ !
“Το κάθε νησί παράγει τα σκουπίδια του κι έχει υποχρέωση να τα διαχειριστεί. Δεν υπάρχει πουθενά στο τραπέζι ότι το ένα νησί θα στέλνει στο άλλο τα σκουπίδια του”, αναφέρει λίγο πριν το τέλος η κα Μοθωναίου
Ας επιστρέψω στην αρχή της συνεδρίασης
Ο κ. Διονύσης Αραβαντινός, μεταξύ άλλων ανέφερε τα ακόλουθα, στηρίζοντας 100% την στάση του Δημάρχου Αργοστολίου κ.Θ.Μιχαλάτου, ο οποίος θέλει σώνει και καλά την ΕΔΑΚΙ και όχι τον νέο ΦοΔΣΑ. Το γιατί είναι εύκολο να το συμπεράνετε…
“ΦοΔΣΑ. Ενιαίος φορέας διαχείρισης απορριμμάτων των Ιονίων Νήσων υπό την Προεδρία της Ρ.Κράτσα. Με τον ΦοΔΣΑ καταργείται η ΕΔΑΚΙ που είχε για 4 δεκαετίες την διαχείριση των στερεών αποβλήτων της Κεφαλονιάς. Γιατί καταργείτε την ΕΔΑΚΙ με μιά ιστορική, επιτυχημένη διαδρομή στο κομμάτι τις διαχείρισης των αποβλήτων; Διαπιστώνουμε ότι δημιουργούνται αποφάσεις πίσω από την πλάτη μας. Ο ΦοΔΣΑ ακύρωσε την προγραμματική σύμβαση για την δημοπράτηση του ΧΥΤΥ, μεταξύ της ΕΔΑΚΙ και του Δήμου Αργοστολίου. Η περιουσία της ΕΔΑΚΙ αποκτήθηκε από την πληρωμή των τελών του Κεφαλονίτη πολίτη. Τοποθετήσατε κα Κράτσα 3 συντοπίτες σας, Ζακυνθινούς, σε καίριες θέσεις. Είμαστε κάθετα αντίθετοι στο να υπογράψει ο ΦοΔΣΑ με μιά άγνωστη εταιρεία, πιθανότατα Μπόμπολα, την δημοπράτηση του ΧΥΤΥ. Δεν θα φορτώσουμε τον Κεφαλονίτικο λαό με τριπλάσια χρέη.”
Απο την άλλη ο κ Ρουχωτάς, ζήτησε να μάθει για το αν η μελέτη που έχει η Περιφέρεια είναι η ίδια με την εγκεκριμμένη μελέτη που είχε καταθέσει η ΕΔΑΚΙ. Αναφέρθηκε και στο κόστος της μελέτης για την κατασκευή του εργοστασίου, κλπ
Όταν τον λόγο πήρε η κα Περιφερειάρχης, η Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου κα Καμηνάρη, αναγκάστηκε να σιγήσει το μικρόφωνο του κ. Ρουχωτά, ο οποίος ως συνήθως, χωρίς να ζητήσει τον λόγο, διέκοπτε την κα Κράτσα, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η ενημέρωση του Σώματος του Συμβουλίου και των πολιτών που είχαν συντονιστεί στο διαδίκτυο για να ακούσουν τα περί ΦοΔΣΑ.
Εξ αρχής ο κ. Ρουχωτάς εξέφρασε με έντονη αρνητικότητα την παρουσία της κα Κράτσα και των συνεργατών της στην συνεδρίαση του Δ.Σ. με τηλεδιάσκεψη “εμείς θέλαμε ο Δήμαρχος να μας πεί για το τι ξέρει και όχι να του το μεταφράσετε εσείς”, είπε απευθυνόμενος στην Περιφερειάρχη.
Ενώ έντονη λεκτική αντιπαράθεση (επίθεση θα ήταν ο σωστός ορισμός) είχε και με την Πρόεδρο του Δημοτικού μας Συμβουλίου κα Καμηνάρη “άκουγε με, με προσοχή και μην με διακόπτεις” της είπε, ενώ προς το τέλος της συνεδρίασης, την “τιμώρησε” λέγοντας “είναι μιά δυσάρεστη μέρα γιατί φίμωσες δημοτικό σύμβουλο. Δεν θέλω διάλογο”! Όμως η Πρόεδρος εξέφρασε την δυσαρέσκεια της λέγοντας του “κάνω το καθήκον μου να διαφυλάξω την σοβαρότητα της λειτουργίας του Δημοτικού Συμβουλίου. Κάποιοι από εσάς δεν το θέλουν. Θα έπρεπε να σέβεστε περισσότερο τον θεσμό του Προέδρου και πολύ περισσότερο μιά γυναίκα”
Την κα Κράτσα όμως διέκοπτε και ο κ. Διονύσης Αραβαντινός και εκεί η Περιφερειάρχης απάντησε ορθά κοφτά “δεν σας διέκοψα, παρά τις ανακρίβειες που λέτε”.
Μιά σύντομη αναδρομή έκανε για την πορεία της το 2008, ως εκλεγμένη Ευρωβουλευτής, φτάνοντας στο σήμερα. “Είμαστε σε συνεχή επικοινωνία με τον Δήμαρχο Ληξουρίου και “τρέχουμε” πολλά και σημαντικά έργα για την Παλική” τόνισε αρχικά.
“Τον Περιφερειακό σχεδιασμό για τον νέο ΦοΔΣΑ, τον έχει η Περιφέρεια και εσείς οφείλετε να τον εφαρμόσετε. Ο Νόμος λέει ότι πρέπει να αξιοποιήσουμε το προσωπικό του φορεά διαχείρισης. Μόνο ο Δήμος Ζακύνθου μας έδωσε προσωπικό. Για να λειτουργήσει μιά οικονομική και τεχνική υπηρεσία πρέπει να υπάρχει προσωπικό”, ανέφερε βάζοντας τέλος στις …περίεργες προσλήψεις προσωπικού για την οποία την …κατηγορούσαν οι δυό παρατάξεις Αραβαντινού-Ρουχωτά.
Η κα Κράτσα δεν παρέλειψε να επισημάνει ότι “τον Νοέμβρη επισκεφτήκαμε την Παλοστή και αντικρύσαμε την τόσο τραγική κατάσταση του ΧΥΤΥ. Υπάρχει θέμα με την διαχείριση της ΕΔΑΚΙ. Ποτέ δεν είχαν γίνει έλεγχοι στην Παλοστή από την προηγούμενη Περιφερειακή Αρχή. Ντρέπομαι για την κατάσταση που αντικρύσαμε εκεί. Τα τεκμήρια μένουν… Η Κεφαλονιά πρέπει να αποκτήσει ένα σύγχρονο εργοστάσιο , με προοπτικές και να προσαρμοστεί στις τεχνολογικές απαιτήσεις”.
Κατόπιν έδωσε τον λόγο στην Αντιπεριφερειάρχη κα Μοθωναίου η οποία, μαζί με τον ειδικό σύμβουλο της Περιφέρειας κ. Κάρδαρη, αναφέρθηκαν αναλυτικά στον ρόλο του νέου ΦοΔΣΑ, ενώ απάντησαν αναφέροντας και στοιχεία, στις όποιες ερώτήσεις απεύθυναν οι Δημοτικοί Σύμβουλοι.
Όλα όσα ειπώθηκαν, μπορείτε να τα ακούσετε στο βίντεο της συνεδρίασης. Καταγράφονται τα πάντα, έτσι ώστε να έχουν την ευκαιρία οι συντοπίτες μας, να έχουν πλήρη εικόνα και γνώση για τις τρέχουσες εξελίξεις για την προστασία του περιβάλλοντος και την διαχείριση των απορριμμάτων.
ΝΑΙ του Δημάρχου Ληξουρίου στην υλοποίηση του μεγάλου πρωτοποριακού έργου για το νησί
“Πρόκειται για ένα πρωτοποριακό έργο για την Κεφαλονιά. Πρέπει όλοι οι Δήμοι να συμφωνήσουν και να προχωρήσει άμεσα η κατασκευή του εργοστασίου. Είμαστε απέναντι σε οποιαδήποτε καταγγελίες που θα κωλύσουν, θα δημιουργήσουν θέματα στην δημιουργία του εργοστασίου που θεωρούμε πρωτίστης σημασίας. Μπαίνουμε σε μιά νέα τουριστική σεζόν, με αυξημένες ανάγκες. Δεν μας ενδιαφέρει ποιός θα το δημοπρατήσει το έργο, αυτό έχει οριστικοποιηθεί. Αλίμονο αν χάσουμε κι άλλες μέρες κι άλλο χρόνο για ένα τέτοιο σημαντικό έργο.”
Αυτή είναι η πρόταση του Δημάρχου Ληξουρίου κ. Κατσιβέλη. Μιά πρόταση η οποία ψηφίστηκε, έχοντας την πλειοψηφία των Δημοτικών Συμβούλων.
Ο Δήμαρχος δεν παρέλειψε να τονίσει ότι “Πρέπει το κράτος να εξασφαλίσει προσωπικό στους Δήμους για την αποκομιδή των απορριμμάτων”!
“Δεν μας ενδιαφέρει ποιός θα δημοπρατήσει το έργο. Μας ενδιαφέρει να γίνει!”
Περί της ΔΙΑΔΥΜΑ ΑΕ.
Παρέχει υπηρεσίες υποστήριξης στο σχεδιασμό, τη μελέτη και την οργάνωση έργων, δράσεων και προγραμμάτων ολοκληρωμένης διαχείρισης στερεών αποβλήτων, τόσο σε φορείς της αυτοδιοίκησης και δημόσιους οργανισμούς, όσο και σε άλλους ΦΟΔΣΑ. (https://diadyma.gr/).
Κατηγορούν οι επικεφαλής την Περιφερειακή Αρχή επειδή ανάθεσε στην ΔΙΑΔΥΜΑ την υλοποίηση των έργων για τον νέο ΦοΔΣΑ. Την στιγμή που ολόκληρη η Ελλάδα και η Κύπρος, επιλέγουν αυτήν την εταιρεία για υποστηρικτικό ή ενημερωτικό ρόλο για την διαχείριση των στερεών αποβλήτων, την στιγμή που η Ευρωπαϊκή Ένωση “τσεκουρώνει” με τσουχτερά πρόστιμα τους Δήμους που δεν εφαρμόσουν ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα διαχείρισης αποβλήτων για την προστασία του περιβάλλοντος;
Διάθεση της Τεχνικής Υπηρεσίας της ΔΙΑΔΥΜΑ, προκειμένου να λειτουργήσει ως Διευθύνουσα Υπηρεσία του ΦΟΔΣΑ Ι.Ν. Α.Ε. | Περιφερειακός ΦοΔΣΑ Ιονίων Νήσων Α.Ε. | 100.000€ | Υλοποίηση των έργων: • «ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ» • «ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΑΣΤΙΚΩΝ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ (ΑΣΑ) ΚΕΡΚΥΡΑΣ» |
Τα συμπεράσματα δικά σας….
Κλείνοντας να αναφερθεί ότι λόγω της πολύωρης συζήτησης για τον ΦοΔΣΑ, η 2η τακτική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, θα πραγματοποιηθεί την προσεχή Δευτέρα, πλην των ακόλουθων 4 θεμάτων ημερήσιας διάταξης, όπου εγκρίθηκαν από τους δημοτικούς συμβούλους
«Έγκριση σχεδίου αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών και Άμεσης/Βραχείας Διαχείρισης Συνεπειών από την Εκδήλωση Πλημμυρικών Φαινομένων με την κωδική ονομασία «ΔΑΡΔΑΝΟΣ» του Δήμου Ληξουρίου (αρ. 8/2020 απόφαση Εκτελεστικής Επιτροπής).Εισηγητής: Α/Δήμαρχος κ. Μαρκέτος«Έγκριση σχεδίου αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών και Άμεσης/Βραχείας Διαχείρισης Συνεπειών από την Εκδήλωση Χιονοπτώσεων και Παγετού με την κωδική ονομασία «ΒΟΡΕΑΣ» του Δήμου Ληξουρίου (αρ. 9/2020 απόφαση Εκτελεστικής Επιτροπής).
Ο κ. Δημήτρης Μαντζουράτος, λόγω του ότι τα σχέδια “Δάρδανος και Βορέας” είναι τυποποιημένα και δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες των Δήμων, καταψήφισε τις προτάσεις.
Αύξηση ωραρίου εργασίας προσωπικού καθαριότητας σχολικών μονάδων κατόπιν αιτήσεώς τους. Λόγω της συνταξιοδότησης της σχολικής καθαρίστριας στο Σχολείο Αγίας Θέκλης.
Παράταση αδειών επισκευής σεισμοπλήκτων κτιρίων οι οποίες έχουν εκδοθεί πριν από το έτος 2017 και παράταση των επιδοτήσεων ενοικίου και συγκατοίκησης των εργατικών κατοικιών Ληξουρίου και των κατεδαφιστέων κατοικιών που επλήγησαν από το σεισμό της 26ης Ιανουαρίου 2014 για χρονικό διάστημα έως την παράδοση των κατοικιών από την Δ.Α.Ε.Φ.Κ. – Κ.Ε.. Ο κ. Βαγγέλης Βαλλιάνος ζήτησε να γίνουν κάποιες διορθώσεις στο κείμενο και να δοθεί παράταση σε όλες τις άδειες επισκευής από το 2014 κι έπειτα.
Ακολουθεί το σημερινό δελτίο τύπου για τον ΦοΔΣΑ από την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων
ΦoΔΣΑ Ιονίων Νήσων:
Με τις ανάγκες της νέας εποχής το εργοστάσιο ΜΕΑ της Κεφαλονιάς
- Άγνοια των υποχρεώσεων της χώρας στην προστασία του περιβάλλοντος, σκοπιμότητα και απροκάλυπτα ψεύδη εις βάρος των πολιτών από τον ΣΥΡΙΖΑ και την ΄΄παρέα΄΄ του, επιδεικνύουν οι πρόσφατες δηλώσεις και αντιδράσεις με την ευκαιρία της δημοπράτησης του εργοστασίου ΜΕΑ (Μονάδα Επεξεργασίας Αποβλήτων) της Κεφαλονιάς.
Μακριά από τα σύγχρονα δεδομένα στην διαχείριση των απορριμμάτων, τις επείγουσες υποχρεώσεις της χώρας απέναντι στην Ευρωπαϊκή νομοθεσία, τις υποχρεώσεις της Περιφέρειας απέναντι στον Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΕΣΔΑ), βρίσκονται όσοι διαδίδουν ανακριβείς αμφισβητήσεις και καταγγελίες απέναντι στην διακήρυξη και δημοπράτηση του εργοστασίου ΜΕΑ της Κεφαλονιάς από τον Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ) Ιονίων Νήσων.
Αποδεικνύουν ακόμη μια φορά την αδιαφορία τους για την εξέλιξη του τόπου και τα συμφέροντα των πολιτών και πορεύονται με μόνη προσέγγιση το κομματικό πάθος και την μικροπρέπεια.
Αδυνατούν να αποδεχθούν ότι ο νέος ΦΟΔΣΑ Ιονίων Νήσων, παρ΄ όλες τις αντίξοες συνθήκες έχει σχέδιο, αποφασιστικότητα και γνώση για να οδηγήσει την Περιφέρεια στην ανάπτυξη και την αξιοπρέπεια.
Οι ίδιοι παραμένουν “βουτηγμένοι” στα απορρίμματα στα οποία βύθισαν τον τόπο μας.
Η συγκεκριμένη προσέγγιση που κάνουν στην σοβαρή αυτή υπόθεση, δείχνει κατ΄αρχάς ότι έχουν άγνοια του Ν. 4412/2016 και των Κοινοτικών Οδηγιών περί Κυκλικής Οικονομίας, και αυτό είναι άκρως επιπόλαιο και επικίνδυνο Όσο για τα συγκεκριμένα θέματα που καταγγέλλουν:
- Οι Όροι δημοπράτησης του έργου της ΜΕΑ Κεφαλληνίας, αποτελούν τομή στην δημοπράτηση αντίστοιχων έργων, προλαμβάνουν και επιλύουν πλείστα προβλήματα για την ολοκληρωμένη διαχείριση στερεών αποβλήτων, λαμβάνοντας υπ΄όψιν τις Κοινοτικές Οδηγίες. Προλαμβάνουν επίσης ώστε κάποια στιγμή στο εγγύς μέλλον να μην μας επιβληθούν υπέρογκα πρόστιμα λόγω μη επίτευξης των στόχων τα οποία πρόστιμα πρώτα απ΄όλα θα επιβαρύνουν τους πολίτες όπως προβλέπεται στο ερχόμενο νομοσχέδιο, αφού μετακυλύονται στους Ο.Τ.Α.
- Ο προϋπολογισμός της βασικής κατασκευής του έργου ανταποκρίνεται στην εγκεκριμένη μελέτη, ήτοι ανέρχεται στο ποσό των 7.170.819,32€ χωρίς να έχει επέλθει αλλαγή με στόχο να μην υπάρξει καθυστέρηση.
- Ο Προϋπολογισμός της κανονικής λειτουργίας προκύπτει από τα τεύχη Δημοπράτησης λαμβάνοντας υπόψη όλα τα κόστη που απαιτούνται, από την κείμενη Νομοθεσία, για να λειτουργήσει μία αντίστοιχη εγκατάσταση.
- Προστίθεται όμως σε αυτό 6ετής λειτουργία της εγκατάστασης. Διευκρινίζουμε ότι δεν “αναφέρεται στα ψιλά”αλλά αποτελεί το Τμήμα 2 του δημοπρατούμενου έργου, με σκοπό να γίνει η λειτουργία από τον ίδιο Ανάδοχο της εγκατάστασης, ώστε αυτός να έχει την απόλυτη ευθύνη της κατασκευής και του αποτελέσματος, ήτοι της επίτευξης των στόχων που τίθενται για την συγκεκριμένη ΜΕΑ (υπόλειμμα για ταφή, ανακύκλωση από την μηχανική διαλογή, κόμποστ υψηλής ποιότητας, κ.λ.π.). Με αυτόν τον τρόπο λοιπόν ο ίδιος Ανάδοχος, δεσμεύεται, προς την Αναθέτουσα Αρχή (ΦΟΔΣΑ Ιονίων Νήσων), να κατασκευάσει μία πλήρη και λειτουργική εγκατάσταση, που μόνον τότε θα μπορέσει να “πιάσει” τους στόχους που τίθενται από τον νόμο για την συγκεκριμένη ΜΕΑ. Παράλληλα η ενδεχόμενη αδυναμία του να επιτύχει τους στόχους που δεσμεύτηκε, οδηγούν την Αναθέτουσα Αρχή σε βαριές ποινικές ρήτρες. Η λύση αυτή πλέον για τα αντίστοιχα έργα (συμπερίληψη και κανονικής λειτουργίας μαζί με την κατασκευή στον ίδιο Ανάδοχο) είναι νομοτελειακή, διότι άλλως δεν διασφαλίζεται η λειτουργικότητα και αποτελεσματικότητα της ΜΕΑ. Μέχρι τώρα κοινή πρακτική ήταν η δημοπράτηση μόνον της κατασκευής, με συχνό αποτέλεσμα κατασκευές με προβλήματα, ελαττωματικό εξοπλισμό και γενικά «αμαρτίες» της κατασκευής του έργου που μετακυλίονται στον Φορέα Λειτουργίας και οδηγούν σε μεγάλα ποσά αποκατάστασης των βλαβών της μη ορθής κανονικής λειτουργίας, τα οποία ποσά επιβαρύνουν, προφανώς, τους πολίτες. Διευκρινίζουμε ότι η ανωτέρω δυνατότητα, ήτοι η δημοπράτηση μαζί της κατασκευής και κανονικής λειτουργίας δίνεται από τον Ν. 4412/2016, Άρθρο 4, παράγραφος 4, για τις μικτές συμβάσεις, και προτείνεται από το σχέδιο Διακήρυξης που έχει αναρτηθεί στην Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΑΔΗΣΥ), που είναι επιφορτισμένη να δίνει την σύμφωνη γνώμη της στην κείμενη Νομοθεσία περί Δημοσίων Συμβάσεων. Προφανώς λοιπόν δεν είναι «αποικιοκρατική», αλλά ΄΄ρεαλιστική και υπεύθυνη΄΄, σύμφωνα με τα δεδομένα που αναλύθηκαν και ό,τι ισχύει στον σύγχρονο κόσμο. Τέλος πρέπει να επισημανθεί, ότι η λειτουργία τόσο σύνθετων Μονάδων Επεξεργασίας απορριμμάτων με νέες τεχνολογίες, με σύγχρονο και εξειδικευμένο εξοπλισμό, απαιτούν μεγάλη εμπειρία από τον Φορέα Λειτουργίας, με αποτέλεσμα στις περισσότερες των περιπτώσεων ο αρμόδιος Φορέας να προσπαθεί εναγωνίως λίγο πριν την ολοκλήρωση της κατασκευής του έργου να αναθέσει σε εξωτερικό – ιδιώτη ανάδοχο το έργο αυτό, που όμως παραλαμβάνει τα λάθη και τις ελλείψεις του κατασκευαστή με ότι αυτό συνεπάγεται.
- Όσον αφορά την “αιφνιδιαστική” σύσταση του Διαβαθμιδικού Φορέα προφανώς η νομοθετική διάταξη δεν συζητήθηκε προκαταβολικώς και δεόντως, αλλά καθόλου αιφνιδιαστική δεν ήταν. Δυστυχώς ουδέποτε η Τ.Α στην Περιφέρειά μας δεν ασχολήθηκε με το θέμα ούτε επέδειξε διάθεση συνεργασίας προς επίλυση των σοβαρότατων προβλημάτων όπως προβλέπεται στον Ν. 4555/2018 και αποτελεί επιταγή και των αρμόδιων Υπηρεσιών της ΕΕ για ενιαίους Περιφερειακούς Φορείς Διαχείρισης απορριμμάτων, ενάντια στην πολυδιάσπασή τους. Ειδικά στην νησιωτική χώρα, είναι αδύνατος ο έλεγχος, ο συντονισμός και η επιβεβαίωση της αποτελεσματικότητας των στόχων που τίθενται σε επίπεδο συνολικής στρατηγικής. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο ΠΕΣΔΑ είναι Περιφερειακής εμβέλειας και σχεδιασμού και αυτός πρέπει να παρακολουθείται και να υλοποιείται από ένα ενιαίο όργανο, όπως έχει περίτρανα αποδείξει η εξέλιξη της κατάστασης των απορριμμάτων στην Περιφέρειά μας.
- Σχετικά με τον ΦΠΑ, αποτελεί υποχρέωση του Νόμου, άρα δεν είναι επιλέξιμος, αλλά όμως ανακτάται από τον ΦΟΔΣΑ Ιονίων Νήσων ως επιστροφή με συμψηφισμούς.
- Σχετικά με την δυνατότητα προαίρεσης για «εργασίες επέκτασης των εγκαταστάσεων ή/και πρόσθετο εξοπλισμό, όπως αναλύονται στα Τεύχη Δημοπράτησης του έργου , με σκοπό την παραγωγή δευτερογενούς καυσίμου ανάλογα με τις εφαρμοζόμενες τεχνολογίες», σκοπίμως αμελείται από τους καταγγέλλοντες να αναφερθεί ότι αυτό εισάγεται στην Διακήρυξη του έργου με σκοπό την μείωση του υπολείμματος για ταφή, την ανακύκλωση και την ανάκτηση, με σκοπό η εγκατάσταση να συνεισφέρει στην σταδιακή επίτευξη των στόχων του ΕΣΔΑ για το 2030. Προφανώς υπάρχει εδώ άγνοια των Κοινοτικών Οδηγιών και δη της Κοινοτικής Οδηγίας 850 & 851/2018 της ΕΕ, από την οποία προκύπτει η υποχρέωση για επίτευξη του στόχου υπολείμματος για ταφή <10% για το 2030. Εάν ληφθεί υπόψη ότι η ανωτέρω ΜΕΑ, από τον αρχικό σχεδιασμό της, βρίσκεται μακρά του στόχου αυτού, ο οποιοσδήποτε μη σχετικός με το αντικείμενο, αλλά υπεύθυνος πολίτης, θα καταλάβαινε ότι η μοναδική – νομοτελειακή λύση για επίτευξη του στόχου αυτού είναι η προσαρμογή της εγκατάστασης, όπως περιγράφεται στα τεύχη δημοπράτησης του έργου, όσον αφορά την περιγραφή των εργασιών από τις οποίες προκύπτει και η εκτίμηση του προϋπολογισμού τους. Παράλληλα στο Άρθρο 132 του Ν. 4412/2016, όπως αιτιολογείται και στην Κατευθυντήρια Οδηγία 22 της ΕΑΑΔΗΣΥ, δίνεται αυτή η δυνατότητα, από την στιγμή που στην διακήρυξη του έργου υπάρχει σαφής και ακριβή ρήτρα προαίρεσης με περιγραφή του αντικειμένου και του προϋπολογισμού του. Σε κάθε περίπτωση η προαίρεση – option και ετυμολογικά και σύμφωνα με την αναφορά στον Νόμο αποτελεί δυνατότητα της Αναθέτουσας Αρχής και δεν τυγχάνει υποχρεωτικής εφαρμογής, που σημαίνει ότι δεν απαιτείται στην παρούσα φάση να εξασφαλισθεί η απαραίτητη χρηματοδότηση, πράγμα που θα ελεγχθεί την συγκεκριμένη χρονική στιγμή που αυτή θα ασκηθεί. Προφανώς η πληροφορία που πηγάζει από τις καταγγελίες σχετικά με την χρηματοδότηση των ανωτέρω εργασιών από το Ταμείο Ανάκαμψης ή από το ΕΣΠΑ 2021-2027, δεν είναι αληθής διότι, αφενός μεν, κανείς αρμόδιος Φορέας δεν έχει κάνει πρόταση – αίτηση, για την δράση αυτή στο Ταμείο Ανάκαμψης, αφετέρου δε, το ΕΣΠΑ 2021-2027 δεν έχει ακόμη σχεδιαστεί. Πάντως στην περίπτωση που η δαπάνη αυτή εξασφαλιζόταν από αυτά τα Ταμεία ποιοι και γιατί ενοχλούνται; Για την αξιοποίηση των πόρων αυτών των Ταμείων δεν αγωνιζόμαστε όλοι;
- Ο δεσμευτικός προϋπολογισμός του έργου που δημοπρατείται σήμερα, είναι 11.13915,32Ε και όχι όπως διαδίδεται επιμελώς λανθασμένα 24 εκατομ. Ευρώ.
- ‘Όσον αφορά την επί πλέον δαπάνη που πιθανόν να προκύψει (εάν ασκηθεί το δικαίωμα προαίρεσης για τις εργασίες προσαρμογής), αυτή είναι στο 10% της προσυπολογιζόμενης για την κανονική λειτουργία. Βεβαίως αποτελεί πρόσθετη δαπάνη εάν σκεφτεί κανείς τις σύνθετες επί πλέον εργασίες που πρέπει να γίνουν για την επίτευξη του στόχου του υπολείμματος και τα επί πλέον κόστη αυτής για την λειτουργία τους. Δεν έχουν όμως σχέση με το σημερινό έργο.
- Σχετικά με την προαίρεση για τα επί πλέον 6 χρόνια λειτουργίας, αυτή θεωρούμε ότι είναι θετική πρόβλεψη για την εύρυθμη λειτουργία της εγκατάστασης και θα ασκηθεί δυνητικά πριν από το πέρας της 6ετούς κανονικής λειτουργίας, εάν και εφόσον αποδειχθεί η αξιοπιστία του Αναδόχου και η επίτευξη, μέχρι εκείνη την στιγμή των στόχων που του έχουν τεθεί. Εάν ο Διαβαθμιδικός ΦΟΔΣΑ Ιονίων Νήσων την συγκεκριμένη χρονική στιγμή, κρίνει ότι δύναται να συνεχίσει την κανονική λειτουργία με ιδίους πόρους (τεχνικού εξοπλισμού και ανθρώπινου δυναμικού), δύναται να μην ασκήσει το δικαίωμα, χωρίς καμία επιβάρυνση για αυτόν. Πρέπει όμως να ενσωματωθεί αυτός ο όρος στην Διακήρυξη, γιατί άλλως δεν μπορεί να ασκηθεί το δικαίωμα και εάν χρειαστεί ανάθεση σε εξωτερικό ανάδοχο θα πρέπει να γίνει νέος διαγωνισμός, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε κρίσιμο χρόνο και σε συνέπειες στην διαχείρηση όπως περιγράφηκε προηγουμένως.
Τέλος, σχετικά με την αναφορά στο ερώτημα “τι πληρώνεται σήμερα για ΧΥΤΥ και τι θα πληρώνεται αύριο” μετά το πέρας της αναβάθμισης της ΜΕΑ σύμφωνα με την παρούσα δημοπράτηση, υπάρχει μεγάλη και ειδοποιός διαφορά, από την στιγμή που το ένα αναφέρεται σε ταφή ανεπεξέργαστων απορριμμάτων και το άλλο σε ολοκληρωμένη διαχείριση στερεών αποβλήτων, σύμφωνα με τις επιταγές της ΕΕ. Είναι αδιανόητο να μην κατανοούν ή να αποκρύβουν οι καταγγέλλοντες αυτήν την διαφορά.
Δεν χρειάζεται να αναφερθεί ότι προφανώς τα πιθανά πρόστιμα θα μεταφέρονται ως βάρη στους πολίτες, αφού μετακυλύονται στους Ο.Τ.Α σύμφωνα με την ευρωπαϊκή αρχή “Ο ΡΥΠΑΙΝΩΝ ΠΛΗΡΩΝΕΙ” και την υποχρεωτική ενσωμάτωση της αρχής αυτής στο ερχόμενο νομοσχέδιο.
Για πλήρη ενημέρωση και κατανόηση των δεδομένων, επαναλαμβάνουμε λόγω των διαστρεβλωμένων πληροφοριών που κυκλοφορούν από τους συνήθεις κύκλους εμμονικά:
ΟΙ ΠΡΟΑΙΡΕΣΕΙΣ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΗΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΕΝ ΤΥΓΧΑΝΟΥΝ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ. ΤΙΘΕΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΘΟΥ ΘΕΜΑΤΑ ΠΟΥ ΘΑ ΠΡΟΚΥΨΟΥΝ, ΔΙΟΤΙ ΑΛΛΩΣ ΔΕΝ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΑΝ ΝΑ ΑΣΚΗΘΟΥΝ. ΕΡΕΙΔΟΝΤΑΙ ΤΟΥ ΑΡΘΟΥ 132 ΤΟΥ Ν. 4412/2016 ΚΑΙ ΟΠΩΣ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗΚΕ ΕΙΝΑΙ ΚΡΙΣΙΜΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ ΤΗΣ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗΣ ΜΕΑ. ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ ΤΗΝ ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΑΝΑΡΤΗΘΕΙ ΣΤΗΝ ΕΑΑΔΗΣΥ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΛΥΤΑ ΝΟΜΙΜΗ ΚΑΙ ΚΑΝΟΝΙΚΗ Η ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ. ΔΕΝ ΤΥΓΧΑΝΟΥΝ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΚΑΙ ΓΙΑ ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΑ ΦΑΣΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΠΡΑΤΗΣΗΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΝΑ ΕΞΑΣΦΑΛΙΣΤΕΙ Η ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΤΟΥΣ ΠΟΥ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΤΗΝ ΧΡΟΝΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΤΟΥΣ ΕΑΝ ΠΡΟΚΥΨΕΙ.
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗΣ ΤΟΥ ΑΝΑΔΟΧΟΥ ΕΑΝ ΔΕΝ ΑΣΚΗΘΕΙ Η ΠΡΟΑΙΡΕΣΗ ΓΙΑΤΙ ΑΥΤΗ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑ Της ΑΝΑΘΕΤΟΥΣΑΣ ΑΡΧΗΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΟΥ ΑΝΑΔΟΧΟΥ. ΠΡΕΠΕΙ ΟΜΩΣ ΝΑ ΕΝΣΩΜΑΤΩΘΕΙ ΣΤΗΝ ΑΡΧΙΚΗ ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΓΙΑ ΝΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΣΚΗΘΕΙ ΚΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΕΙ Ο ΥΠΟΨΗΦΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΦΟΡΕΑΣ ΤΟ ΜΕΓΙΣΤΟ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΦΥΣΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΠΟΥ ΕΝ ΔΥΝΑΜΕΙ ΘΑ ΤΟΥ ΑΝΑΤΕΘΟΥΝ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΠΕΡΑΣ ΤΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ ΤΟΥ.
Ο νέος ΦΟΔΣΑ Ιονίων Νήσων είναι ανοικτός στην ενημέρωση και επικοινωνία με τους πολίτες. Λειτουργεί, προβλέπει και σχεδιάζει για την ποιότητα ζωής και το συμφέρον τους σε όλα τα επίπεδα.
Για την πορεία του έργου αυτού έχει ανάγκη την συνεργασία όλων των φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης με την συμμετοχή τους στα αρμόδια όργανα και την ανάληψη των ευθυνών τους στην αλυσίδα αυτής της νέας κι επιβεβλημένης πορείας, όπως στην ανακύκλωση, στην εγκεκριμένη μεταφορά απορριμμάτων και στην αποτελεσματική αποκομιδή.